DKK 175,00 Ekskl. kortgebyr

Den forudsigende og den forudsigelige hjerne

15.03.2016 kl. 19:30 Pressen, Politikens Hus, København V
Køb billet

Billetsalget er slut

 

DKK 175,00 Ekskl. kortgebyr

Denne foredragsaften vil rokke ved din forståelse af hjernen. I sidste ende står du sikkert tilbage med flere spørgsmål end svar, men forhåbentlig er du blevet lidt mere nysgerrig efter at vide mere om hvordan hjernen fungerer.

Hvad rører der sig indenfor et hjørne af den aktuelle hjerneforskning og hvor er den på vej hen? I anledning af Hjerneugen overlader vi denne aften scenen til et panel, som har hver deres tilgang til hvor vidt hjernen er forudsigende, forudsigelig – eller faktisk begge dele.

Den forudsigende hjerne, en introduktion ved Mark Schram Christensen

Er hjernens primære funktion at forudsige og minimere overraskelser? Den forudsigende hjerne er en teori om hjernens funktion, som har vundet indpas gennem de sidste ca. 10 år.  Mark Schramm Christensen, lektor ved Institut for Neurovidenskab og Farmakologi på Københavns Universitet, giver en simpel introduktion til denne teori: Hvor stammer teorien fra, og hvordan kan man påvise at det skulle være sådan hjernen fungerer?

Neuroner, hjerner og personer ved Thor Grünbaum
Hvad ved neuroner om verden på den anden side af hjerneskallen? Dette oplæg omhandler mulige filosofiske konsekvenser af tesen om den forudsigende hjerne. Hvad betyder det for menneskers forståelse af viden, kroppen og psykologiske begreber, hvis det eneste hjernen gør, er at minimere overraskelser? Thor Grünbaum er lektor ved Sektion for Filosofi på Københavns Universitet. 

Neuroscience set ude- og indefra ved Martin Gjerløff og Nicolas Caesar Petersen
Hvis forbrugerne træffer beslutninger ubevidst, hvordan kan vi så bruge neuroscience til at forudsige eller forstå, hvorfor de gør, som de gør? 
Martin Gjerløff tager fat i begreber og eksempler fra kognitiv videnskab og viser hvordan markedsførere anvender dem til at forstå forbrugere og lave reklamestrategier til at styrke branding og salg i den moderne digitale tidsalder. Nicolas Caesar Petersen linker til studier fra neurovidenskaben, og tilsammen leverer de hvad man kan kalde et ping-pong kombinationsforedrag, hvor de ser på den nyere neurovidenskabelige forskning og hvordan den bliver brugt. Martin Gjerløff driver rådgivningsvirksomhed om innovation og forandringsledelse, og er desuden ekstern lektor i markedskommunikation på AAU. Nicolas Caesar Petersen er lektor ved Institut for Idræt og Ernæring & Institut for Neurovidenskab og Farmakologi på Københavns Universitet. 

Dato
Tirsdag 15. marts kl. 19.30

Sted
Pressen, Politikens Hus, Vester Voldgade 33, Porten, København V.

Pris
Pluspris 90 kr. + 10 kr. i gebyr

Pris uden abonnement 165 kr. + 10 kr. i gebyr